dilluns, 12 de març del 2012

Entrevista a Carme Torrijos Martinez


Entrevistem a una de les  professores de llengua i literatura catalana del nostre centre

Per què vas decidir ser professora?
Simplement, m’agradava ensenyar. Ja des de ben petita, jugava a ser mestra amb les amigues i mentre estudiava batxillerat i durant la carrera feia classes particulars.
De vegades a l’estiu feia classes a grups d’uns quants alumnes que havien suspès alguna assignatura i havien de recuperar-la per setembre. Aleshores feia repàs de tot: matemàtiques, llengua, història, francès. Després em vaig especialitzar en llengua. Ara bé, jo sempre havia volgut fer classe a nivell d’alumnes grans, no petits.

Quants anys portes sent professora?
Molts, tota la vida diria jo. 31 anys.

Vas pensar dedicar-te a una altra cosa?
Durant un breu període de temps vaig pensar a fer periodisme perquè m’agradava
molt escriure i era curiosa. Crec que idealitzava aquesta professió; però mai he sentit
recança de no haver fet periodisme.

Has complert amb el teu propòsit a nivell professional?
En realitat no sé si quan vaig començar pensava què volia aconseguir. I les coses des d’aleshores han canviat molt i molt; durant molts anys nosaltres fèiem classe a BUP (Batxillerat) i COU (preparació per a la universitat) és a dir a nois i noies de 14 a 18 anys que en la majoria dels casos havien triat estudiar Batxillerat i en realitat jo em sento més identificada amb aquell sistema d’ensenyament, però com tots els meus companys “antics” m’ he hagut d’adaptar als nous temps i com que penso que la nostra feina no és d’objectius immediats, quan trobo alumnes de fa un temps que em saluden gratament i recorden carinyosament allò que els vaig aportar en la seva etapa d’estudiants, em sento “gratificada”.

" Ja des de ben petita, jugava a ser mestra amb les amigues i mentre estudiava batxillerat i durant la carrera feia classes particulars"

T'agradaria fer una altra cosa a part de ser professora?
Alguns dies, quan les coses es posen difícils o penso que els alumnes no progressen tant com jo voldria, em queixo de la professió i dic que voldria fer qualsevol altra cosa, però suposo que en realitat ni sabria quina altra cosa fer. Potser si això em permetés viure –vull dir guanyar un sou– m’agradaria escriure.

Per quants centres has passat fins estar aquí?
Gairebé tota la meva vida professional l’he fet a Bellvitge; només vaig treballar dos cursos en un altre institut a la població de Ripollet al Vallès.

T'agradaria estar en un altre institut?
Nosaltres, com que som funcionaris, tenim les places en “propietat” i tenim la possibilitat de “concursar” cada dos anys per optar a una altra plaça que ens quedi més a prop o ens plagui més. Algun cop he pensat en el trasllat per tal d’anar a algun altre institut més proper a casa meva; de fet tinc molts punts d’antiguitat, però mai ni ho he provat perquè en realitat m’hi trobo bé, els alumnes són en general molt poc conflictius i la relació amb els companys és bona.

Si no fossis professora de català, de quina matèria t'agradaria ser professora?
Quan era molt jove, això és quan jo estudiava batxillerat, vaig pensar a ser professora de matemàtiques, per això vaig estudiar la branca de ciències. Més endavant, en el curs de COU, vaig pensar que m’encantava la història i que podria fer de professora d’aquesta matèria (socials dieu ara) i de fet vaig estudiar aquesta carrera a la Universitat.

Què vas haver d'estudiar per ser professora de català?
Quan ja havia començat a estudiar la carrera de Geografia i Història vaig estudiar també Filologia catalana i en acabar-les totes dues em vaig decantar per fer les oposicions de Llengua catalana perquè en aquells moments faltaven més professors de català.

Fas l'optativa de "la vida en Lila" a 4t d' ESO. En què consisteix?
Bé, en realitat es tracta d’una alternativa de religió que també té una hora de dedicació setmanal. A mi m’han interessat des de sempre els temes relacionats amb les dones i la igualtat amb els homes a tots els nivells ( en el camp laboral, d’oportunitats i també a nivell de l’ensenyament en la línia de la veritable coeducació ) De fet tinc un bloc que està penjat a la pàgina web de l’ institut on dono a conèixer notícies a l’entorn d’aquests interessos.
A la classe amb els de 4t el que pretenc és crear un espai de reflexió per a les noies i els nois per tal d’augmentar el respecte mutu. El títol està relacionat amb el color lila que és simbòlic del moviment feminista i fa referència a una actitud atenta i alerta enfront les constants discriminacions que pateixen les dones, moltes de les quals ens passen desapercebudes.
Alguns dels nostres objectius són:
- Prevenció de la violència de gènere.
- Millora de les relaciones entre l’alumnat dels diferents sexes.
- Coneixement de les aportacions de les dones en els diferents camps de la cultura (dones premis Nobel, dones inventores, etc.)
- Coneixement de la situació de les dones en d’altres països.
- Preparació de les jornades del 25 de novembre (Dia Internacional contra la violència de gènere) i 8 de març (Dia Internacional de la Dona treballador)

J. Espot

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada